Det rosa bandet

Det är oktober månad, en rosa månad, bröstcancer-reklamen rullar för fullt i tv rutan. I affärerna säljs band och reflexer, på Facebook går delningarna varma. Fuck cancer! Tillsammans kan vi besegra cancer!
Jag tänker på alla de kvinnor runt omkring mig som någon gång har drabbats, kämpat, krigat, många gånger vunnit och andra inte. Det är en lömsk sjukdom, listig och falsk.
En eftermiddag sitter jag och pratar med min franska vän, han berättar om sin mamma. En mamma som aldrig fick se sina barn växa upp och bli stora. Jag blir ledsen och säger att det är så otroligt sorglig och att jag är ledsen för deras skull.

”Don’t be, just be awere..”

svarar han mig. Och de orden får faktiskt följa med mig, för ibland kan jag känna mig så himla maktlös. Vad ska man göra? Och vad kan man göra? I bland räcker varken ord eller kramar till. Men något som vi tjejer faktiskt kan göra, är att vara medvetna. Ta 5 minuterna någon gång i månaden och pallra dig iväg på de hälsoundersökningar med bröströntgen och mammografi, som man får kallelse till. Var snäll mot din egen kropp och ta hand om dig själv!

 

 adrenalin bröstcancer tjejer

Lämna en kommentar