Active Femme- 10 tips till att bli en bättre forspaddlare (och ha roligare så klart!)

Nackademin,Malin,Åkerlund,highheaven,blogg,fors,kajak,vildmark,bouldering,klättring,vildmark,havskajak,trail,löpning,tjej,kvinnor,nackademin,sociala,medier,digital,innehåll,content,marknadsföring,digital,adrenalin,slackline,camp,strateg,online-specialist,strategisk kommunikation,adrenalin,extrem,sport,downhill,mountainbike,outdoor,äventyr

1. Träna på din eskimåsväng

Försök att skaffa dig en trygg eskimåsväng. Om du redan har en, är det bra att träna på nya varianter till exempel backdeck-roll eller hand-roll. Desto säkrare du blir, ju mer trygg kommer du att känna dig som paddlare.

2. Hitta balansen

Att sitta rätt i kajaken är viktig för att få en så effektiv paddelteknik som möjligt. Du behöver sitta rak i ryggen och lätt svank i ländryggen. Dina knän ska ha ett ordentligt stöd och höften ska ha bra kontakt med sidorna på kajaken för att kunna ge stöd vid tillexempel lutning. Fotstödet ska ge ordentligt stöd så att du pressas mot ryggstödet.

3. Välj svåra linjer i lätta forsar

Slipa på din teknik i vatten som du redan känner dig trygg i. Försök att utmana dig själv att ta nya vägar ner för forsen och plocka mindre bakvatten än du är van med. Försök traversera snabbare och smidigare över kluriga ställen.

4. Paddla först

Om du brukar följa mer erfarna paddlare när du är ute, ta chansen att paddla först! (på de ställen som de mer erfarna paddlarna tycker att det är okej) Om du tvingar dig själv till att läsa av vattnet och hitta egna linjer kommer du garanterat att utvecklas mycket snabbare. Kliv ur kajaken och reka innan, håll dig till planen och reflektera sedan efteråt hur det gick.

5. Paddla, paddla, paddla!

För att bli duktig i forsen måste du helt enkelt spendera mycket tid i forsen. Simple as that! Ta varje chans till paddling.

6. Att vara stark är bra

Det finns aldrig något tillfälle där styrka är till din nackdel. Alla ska vara starka, tjejer, killar, unga som gamla. Det finns ett klassiskt utryck som du får ta som du vill, men jag tycker att det stämmer  “Strong people are harder to kill and generally more useful” Så träna för att bli så stark som möjlig i förhållande till din kroppsvikt.

7. Du behöver inte vara i form, för att komma i form?!

En vanlig anledning till att man inte vågar prova på forspaddling är att ”man måste komma i form först innan man börjar träna” WTF?  Det viktigaste är att du bestämmer dig och att du dyker upp när du har bestämt dig. Det spelar ingen roll om du inte kan, vet eller förstår vad vi håller på med. För det finns bara en som du behöver vinna över, och det är dig själv!

8. Det finns alltid någon som är bättre än dig

Efter ett tag så kommer du att hitta den personen som är bara lite bättre än dig, som har en lite mer slipad teknik, har snyggare trix och alltid slår dig med 30-40 sekunder på surfen.  Ta dig tid att titta hur de som är bättre än dig gör. Ibland räcker det att se på någon annan för att förstå hur det ska gå till, och våga fråga om det är något som är oklart.

9. Sharing is caring

Förutom att det är otroligt kul att se andra växa så kommer du förmodligen lära dig precis lika mycket själv när du lär ut till andra. Du måste hela tiden tänka ett varv extra och ligga steget före för att kunna förklara varför och hur man gör på ett visst sätt.

10. Din attityd i forsen

Ger du allt efter dina förutsättningar och inte ger upp bara för att det är jobbigt så blir du lite bättre än den du var tidigare. Är du ödmjuk inför sportens utmaningar så blir du bättre, lika så om du är ödmjuk och litar på dina paddelvänner. Egot får du lämna utan för forsen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s